Zakup odpowiedniej usługi hostingowej to gwarancja spokoju dla właściciela strony WWW, który może się zajmować rozwijaniem swoich serwisów, a nie ciągłymi problemami związanymi z serwerem. Oczywiście cena takiej usługi nie musi być wysoka, ale to nie koszt powinien być najważniejszym czynnikiem wpływającym na naszą decyzję. Co jest najważniejsze w przypadku hostingu?
Czy na pewno wiesz, co to jest hosting? Otóż to usługa, dzięki której firma udostępnia ci powierzchnię na swoim serwerze. Najczęściej mówiąc o hostingu, mamy na myśli serwery współdzielone, gdzie wielu użytkowników korzysta z zasobów tego samego serwera, a każdy z nich ma te zasoby przydzielone przez administratora. Zakup odpowiedniej usługi hostingowej wymaga zwrócenia uwagi również na inne kwestie niż cena. Czyli na co?
- Ograniczenie transferu – jeśli prowadzisz małą stronę informacyjną, która jest odwiedzana przez kilkudziesięciu użytkowników dziennie, to ten czynnik nie będzie mieć dla ciebie znaczenia. Natomiast jeśli prowadzisz duży portal i miewasz miesiące, w których ruch jest zdecydowanie wyższy niż w pozostałych, to już transfer powinien być dla ciebie bardzo istotny. Zazwyczaj jest on limitowany miesięcznie, ale bez obaw, nawet tani hosting stron internetowych może oferować brak limitów transferu. Przykład? W Az.pl masz to już w pakiecie, który w pierwszym roku kosztuje mniej niż 10 zł!
- Liczba wiadomości e-mail – korzystasz z poczty we własnej domenie na wykupionym hostingu? Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że hostingi nakładają również ograniczenia pod względem liczby wiadomości e-mail, jakie zostaną wysłane jednego dnia. Wprawdzie to przede wszystkim ograniczanie przed wysyłaniem SPAMU, ale jeśli masz wiele skrzynek, z których wychodzą setki maili dziennie, to może stanowić dla ciebie problem. Dopytaj o ten szczegół!
- Uptime – czyli czas nieprzerwanej pracy serwera. Zazwyczaj firmy hostingowe chętnie się nim chwalą. Nie oczekuj jednak 100 proc., wynik powyżej 99 proc. powinien być dla ciebie zadowalający. Pamiętaj, że serwer również musi mieć np. aktualizowane oprogramowanie.
- Kopie zapasowe – kilka lat temu miała miejsce głośna awaria jednego z hostingów, co dla wielu firm zakończyło się utratą plików stron firmowych, sklepów WWW i portali. Hosting ten ogłosił upadłość, przez co na rynku zaczęto przywiązywać większą uwagę do tworzenia kopii zapasowych. Oczywiście firma hostingowa musi dbać o generowanie takich kopii, ale wy również – zatem warto mieć możliwość ich ręcznego generowania. Jak często je tworzyć? Wszystko zależy m.in. od tego, jak często aktualizowany jest wasz serwis.
- Biuro obsługi klienta – możliwe, że z pomocy BOK-u nie skorzystasz nigdy, a możliwe, że będzie ci ona potrzebna wielokrotnie. Właśnie dlatego przed opłaceniem usługi koniecznie sprawdź, jak działa suport, jak szybko pomaga i czy ta pomoc jest rzeczywiście profesjonalna. Jeśli na odpowiedź czekałeś bardzo długo, to lepiej zrezygnuj z takiej usługi.
- Koniecznie przetestuj serwer – firma hostingowa powinna dawać możliwość przetestowania swojego serwera przez pewien okres bez żadnych kosztów. Najczęściej taki darmowy test możliwy jest przez 14 dni, co jest wystarczające do tego, aby wypróbować działanie serwera, zainstalować na nim strony czy ocenić jego działanie. Co jeśli jednak firma nie daje takiej możliwości? Z pewnością konkurencja taką pomoc oferuje.
- Instalator stron – rozwiązanie, które umożliwia instalację stron kilkoma kliknięciami, jest coraz popularniejsze, a szczególnie przyda ci się, jeśli jesteś początkującym użytkownikiem. Założenie np. strony na WordPressie będzie trwać dosłownie chwilę i nie będziesz musiał ręcznie kopiować plików systemu CMS na serwer.
Ważna nie tylko cena
Oczywiście wybór hostingu powinien uwzględniać również cenę, która musi być dopasowana do twojego budżetu, ale w Polsce usługi hostingowe są naprawdę tanie. Dlatego to inne czynniki, związane m.in. z zakresem oferty czy działaniem usługi, powinny mieć zdecydowanie większe znaczenie.
Źródło: Materiał partnera